Spisevaner - 3 år, 6 mdr.

30. november 2011

Alder:
3 år, 6 mdr.

Spisevaner - 3 år, 6 mdr.

Kære Helen.

Ja det med Anabell og mad har aldrig været nemt. Hun spiser dog rimeligt varieret nu, men det varme mad om aftnen kniber det stadig lidt med. Her vil hun ofte helst have rugbrød, pasta eller kartofler bagt i ovnen. Kødet er hun kun til hvis det er hakket og så hamberyg, hun er okay med det meste fisk. Jeg er begyndt at sige til hende at hun skal smage og tygge maden og sluge den, er det okay? Hun skal smage to eller tre gange og hvis hun ikke kan lide det, jamen så er det helt okay. Der er altid et alternativ på bordet, som vi ved at hun kan lide.

Det andet er at hun er meget sulten når hun kommer hjem fra børnehaven. Hun spiser ikke voldsomt meget til morgenmad, men får enten havregrød, havregryn med lidt cornflakes, cheerioes, rugbrød eller youghurt, hun bestemmer selv. De får frokost kl. 11.00 i børnehaven her har hun 1 1/2 rugbrød med, grøntsager, lidt frugt og ...

Annonce

... en figenstang, rosiner eller andet. Kl. 14.00 får de frugt og har mulighed for at spise resten af madpakken.

Det er sjældent at hun spiser hele madpakken og tager gerne noget når vi henter hende. Men fra vi henter hende er hun faktisk sulten, hun får gerne noget brød, frugt når hun kommer hjem og vi sætter grøntsagsstænger frem som hun kan spise af. Men hun er så sulten at hun bare køre mad ind og til aftensmaden er hun ikke så sulten længere. Vi spiser omkring kl. 18.00.

Jeg har egentligt prøvet at give hende mad når hun spørger, da jeg gerne vil at hun lærer følelsen af at være mæt og sulten at kende, men syntes måske at det er ved at tage overhånd at hun ikke rigtig spiser ved måltiderne fordi at hun småspiser hele dagen.

Hun er 99 cm. høj og vejer knap 14 kg, så hun er vel ikke for tyk? Jeg har selv problemer med overvægt og er nervøs for at det skal ske for hende.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder