Brev:
Spisevaner - 3 år, 6 mdr.
30. november 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Spisevaner - 3 år, 6 mdr.
Kære Helen.
Ja det med Anabell og mad har aldrig været nemt. Hun spiser dog rimeligt varieret nu, men det varme mad om aftnen kniber det stadig lidt med. Her vil hun ofte helst have rugbrød, pasta eller kartofler bagt i ovnen. Kødet er hun kun til hvis det er hakket og så hamberyg, hun er okay med det meste fisk. Jeg er begyndt at sige til hende at hun skal smage og tygge maden og sluge den, er det okay? Hun skal smage to eller tre gange og hvis hun ikke kan lide det, jamen så er det helt okay. Der er altid et alternativ på bordet, som vi ved at hun kan lide.
Det andet er at hun er meget sulten når hun kommer hjem fra børnehaven. Hun spiser ikke voldsomt meget til morgenmad, men får enten havregrød, havregryn med lidt cornflakes, cheerioes, rugbrød eller youghurt, hun bestemmer selv. De får frokost kl. 11.00 i børnehaven her har hun 1 1/2 rugbrød med, grøntsager, lidt frugt og en figenstang, rosiner eller andet. Kl. 14.00 får de frugt og har mulighed for at spise resten af madpakken.
Det er sjældent at hun spiser hele madpakken og tager gerne noget når vi henter hende. Men fra vi henter hende er hun faktisk sulten, hun får gerne noget brød, frugt når hun kommer hjem og vi sætter grøntsagsstænger frem som hun kan spise af. Men hun er så sulten at hun bare køre mad ind og til aftensmaden er hun ikke så sulten længere. Vi spiser omkring kl. 18.00.
Jeg har egentligt prøvet at give hende mad når hun spørger, da jeg gerne vil at hun lærer følelsen af at være mæt og sulten at kende, men syntes måske at det er ved at tage overhånd at hun ikke rigtig spiser ved måltiderne fordi at hun småspiser hele dagen.
Hun er 99 cm. høj og vejer knap 14 kg, så hun er vel ikke for tyk? Jeg har selv problemer med overvægt og er nervøs for at det skal ske for hende.
Hilsen